När Anders Warg på Sensus studieförbund skulle upphandla ny telefonväxel pratade alla leverantörerna om den lösning de ville sälja. Alla utom en, Johan Smedberg, Trecom i Jönköping. Han lyssnade i stället på behoven och föreslog en lösning utifrån svaren han fick. Just bemötandet gjorde att även Sensus region Skåne-Blekinge valde Trecom.
– Vi fick direkt en positiv bild av Johan och det han ville leverera, säger Anders Warg, administrativt ansvarig för Sensus region Västra Sverige och den som har telefoniansvaret. Att vara telefoniansvarig innan den nya växellösningen installerades var ingen rolig uppgift.
– Vi satt fast med en analog växellösning som inte alls fungerade och det var jag som fick ta emot alla klagomålen, säger Anders.
Känns skitbra
Nyligen bytte Sensus region Västra Sverige till en ny molnbaserad växellösning och valde då att fortsätta samarbetet med Johan Smedberg på Trecom i Jönköping. – Det är enkelt och lösningsfokuserat när vi har med Johan att göra. Det fungerar helt enkelt skitbra om man nu får använda det ordet, skrattar Anders Warg.
– Eftersom vi reser och rör mycket på oss, är det enkelt att ha telefonen med sig och samtidigt kunna styra funktionerna från den. Systemet är väldigt användarvänligt och det är något som våra medarbetare uppskattar. Det är enkelt att använda kalenderfunktion, chattfunktion med mera. Vi har också skapat svarsgrupper för olika utbildningar så att de som ringer hamnar rätt direkt. Mitt liv har blivit mycket lättare, för nu är det ingen som klagar över krånglande telefoni.
Pott för nya telefoner
Anders Warg berättar att hans region har tecknat ett avtal med Trecom som innebär att de i stället för att plocka ut nya telefoner, har skapat en pott där de kan avropa nya telefoner och annan telefoniutrustning när behovet finns. – Det ligger i linje med vår hållbarhetsfilosofi, säger han.
Samma upplägg valde hans kollega Kerstin Holmberg som har samma roll som Anders Warg i Sensus region för Skåne-Blekinge. – Precis som Anders tycker jag inte det finns anledning att skrota fungerande telefoner, säger hon.
Bra bemötande
Kerstin berättar att hon för fyra år sedan befann sig i samma -situation som Anders, med en analog växel som både krånglade och kändes omodern. – När avtalet gick ut bestämde vi oss för att övergå till en mobil växel. Vi gjorde en upphandling där vi utöver pris och funktioner även bedömde bemötandet från leveran-tören. Det var till stor del Johan Smedbergs bemötande som gjorde att han fick affären.
Även den region Kerstin representerar har varit väldigt nöjda med Johan Smedberg och valde nyligen en ny plattform för sin mobila växellösning som levererades av Trecom.
– Den nya lösningen har många lättanvända och smarta funktioner som våra medarbetare uppskattar. Jag tänker närmast på direktkopplingen till Outlook-kalendern så att telefonen stänger av samtal automatiskt när man befinner sig i möte, såvida man inte själv ställer om den för att släppa igenom samtal. Precis som Anders säger så har vår vardag blivit lättare med den här moln-baserade växellösningen.