“Telavox plattform är lättförståelig och vi kan i stort sett göra vad som helst själva” – Lars-Åke Winberg, biträdande administrativ chef på Erikshjälpen
Om företaget
Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Sedan 1946 arbetar de för barns rättigheter i Sverige och världen. De finns i 16 länder och driver ett 50-tal second hand-butiker runt om i Sverige samt Norge vars intäkter stöttar barns rättigheter.
Lars-Åke Winberg är biträdande administrativ chef på Erikshjälpen och var involverad i valet av en ny telefonilösning. I juni 2020 hade Erikshjälpen de första mötena med Vilhelm Green på Trecom.
Jens Månevall är systemtekniker på Erikshjälpen sedan 2021 och sitter på huvudkontoret i Huskvarna. I sin roll har han hand om generella IT-uppgifter men har även varit involverad i föreningens telefoni – allt från att skapa nya användare, dela ut SIM-kort och sätta upp växlar.

Utmaningen
“Systemet vi hade var fruktansvärt ineffektivt. Vi hade otroliga svårigheter att flytta mobilabonnemang mellan användare. Det var tidsödande rent administrativt och många personer var involverade. Jag vågar knappt räkna på vad det kostade att hålla ordning på allt – det var superdyrt att underhålla.”
“Jag fick höra av mig till en kundtjänst som i sin tur hörde av sig till en annan kundtjänst. Det var inte alls effektivt.”
“Stefans och Vilhelms engagemang gjorde att vi valde Telavox.”
“Vilhelm Green på Trecom är seriös, ärlig och transparent. Det märks att han ville vårt bästa. Han lyssnade verkligen på oss och det betyder mycket.”

Lösningen
“Vi distribuerade SIM-kort och fick en utbildning där medarbetarna lärde sig hur de ställer in sina telefoner och abonnemang. Det fanns en genomtänkt process vilket gjorde det effektivt. De flesta var igång samma dag som de bytte SIM-kort.”
Bytet till Telavox gällde inte bara Erikshjälpen. Även biståndsorganisationen Human Bridge och den ideella föreningen Lindra Second Hand skulle med på förändringsresan.
Vilhelm på Trecom beskrev det som en komplex struktur med många abonnemang, vilket komplicerades av att många butiker använde sig av trådlösa telefoner. Hälften av dessa butiker är Erikshjälpens egna, medan resten är partnerbutiker som kyrkor eller lokala föreningar.
“Butikschefer och arbetsledare får egna mobiltelefoner, vilket de inte haft tidigare. Det öppnar upp för en helt annan hantering och flexibilitet.”
– Jens Månevall, systemtekniker på Erikshjälpen
“Vissa kunder är inte vana vid att googla utan föredrar att höra våra öppettider genom att ringa till oss. Då får de information om avvikande öppettider, kan göra en bokning eller höra av sig om man till exempel har en soffa som ska hämtas upp.”

Resultatet
En av de främsta fördelarna som Lars-Åke ser med bytet är att de kan göra mycket mer själva. Att kunna hantera abonnemang, växlar och nummerförflyttningar utan mellanhänder har gjort stor skillnad. För Jens har användarvänligheten varit en avgörande faktor, både i det dagliga arbetet och onboarding av ny personal.